- Příloha 2 Obrázky normální/nenormální, Příloha 3 Papírky „normální” a „nenormální”
- (Přílohy najdete v kompletní metodice.)
Tolerance – V čem jsme jiní a v čem stejní?
Lidé jsou si v mnoha věcech podobní a v některých naopak ne. Vedle nejrůznějších odlišností existují i universální hodnoty, které jsou společné napříč kulturami a vyznáním. Položíme si otázku, kam sahá naše tolerance a kde přerůstá v konflikt.
Metodika je koncipovaná jako praktická dílna. Informace a poznatky zde nejsou pro žáky nachystány, ale čekají na zformulování. Žáci budou sdílet své vlastní postoje a hledat argumenty na základě svých dosavadních zkušeností. Během práce se setkáte s pojmy, kterým žáci možná nebudou přesně rozumět (tolerance, empatie, minorita, majorita, deklarace lidských práv apod.). Pravděpodobně se vám je podaří společně vyjmenovat, případně je můžete následně doplnit.
Žáci by si měli uvědomit, že Česká republika je součástí demokratického prostoru, který se zavazuje k všeobecným právům a svobodám všech osob podle Deklarace lidských práv. Díky širšímu úhlu pohledu na téma tolerance by měli zjistit, že tato svoboda nebyla a někde stále není dodržována. Současně budou postaveni před výzvu tuto svobodu sami aktivně podpořit a obhajovat. V praktické části Dílny jsou žáci a žákyně postaveni před výzvu tuto svobodu sami aktivně podpořit a obhajovat skrze tvorbu angažovaného plakátu.
V roli učitele byste měl být vnímavý ke křehkým otázkám tolerance, které se mohou osobně týkat některých žáků (např. přítomnost žáků různé národnosti, rasy či vyznání). Tito žáci by neměli sloužit pro modelové situace nebo se dokonce stát terčem negativních postojů!
Vzdělávací cíle Dílny
Hlavním cílem je společně s žáky a žákyněmi naplnit pojem tolerance konkrétními významy. Po této Dílně by tolerance neměla být pro žáky a žákyně prázdným pojmem, ale měli by být schopni téma definovat vlastními slovy a vztáhnout jej k vlastnímu životu. Důležité je propojit pojem tolerance s konceptem lidských práv a svobod, jak jsou chápána v evropském kontextu. Žáci a žákyně by si měli na konkrétních příkladech uvědomit, že tolerance, lidská práva a svobody jsou podmíněny geograficky a historicky a nejsou zcela samozřejmým civilizačním výdobytkem. Téma si žáci a žákyně zvnitřňují během tvorby plakátu. Snaží se vcítit do neznámého odlišného člověka a vytvářejí dvojportrét, který vzniká propojením jejich podoby s podobou této osoby. Zde se téma tolerance rozšiřuje o empatii, schopnost vcítit se do prožívání světa jiného člověka. Dílna tedy podporuje racionální uchopení tématu i zapojení tvůrčí a emocionální složky osobnosti žáků a žákyň.
Informace a poznatky nejsou v metodice pro žáky a žákyně nachystány, ale čekají na zformulování. Žáci a žákyně budou sdílet své vlastní postoje a hledat argumenty na základě svých dosavadních zkušeností. Během práce se setkají s pojmy, které sice používají, ale bude je zřejmě třeba významově ukotvit a vyjasnit (tolerance, empatie, minorita, majorita, deklarace lidských práv apod.). Pokuste se společně s žáky a žákyněmi tyto pojmy naplnit konkrétními významy. Podporujte je v hledání svých vlastních významů těchto pojmů. Nejde o nalezení akademických definic, ale o vytvoření základního rámce, který umožní společné porozumění tématu. Na konci Dílny by žáci a žákyně měli významům pojmů lépe rozumět, vnímat základní vztahy mezi nimi (např. jak spolu souvisí tolerance a lidská práva) a měli by být schopni tyto vztahy vysvětlit na příkladech ze svého života.
V roli pedagogů a pedagožek byste měli být vnímaví ke křehkým otázkám tolerance, které se mohou osobně týkat některých žáků a žákyň (např. přítomnost žáků a žákyň různé národnosti, etnického původu či vyznání) – viz Příloha 1 Citlivý přístup k minoritám.
Je možné, že ve vaší třídě tato Dílna další témata související s tolerancí teprve nastartuje. Díky aktivitám Dílny se vám ukážou aktuální názory žáků a žákyň a jejich pohled na problematiku. Možná zjistíte, že k tématům jako je např. otroctví nebo rovnoprávnost žen a mužů mají žáci a žákyně emocionální odstup (mají to „vyřešené“) a ve třídě panuje jednoznačný konsensus, v některých tématech naopak vůbec.
Vaším úkolem není názory žáků a žákyň hodnotit, ale pomoct jim podívat se na vlastní pochybnosti, předsudky a zlehčování a společně o nich diskutovat. Pravděpodobně společně s nimi zjistíte, že na mnoho sporných otázek nenaleznete jednoznačnou odpověď. Právě uvědomění si nejednoznačnosti a subjektivity v nahlížení na téma a respektování odlišného názoru ostatních bude pro žáky a žákyně základním vkladem pro další práci, především rozhodnete-li se společně s nimi realizovat další Dílny (animovaný komiks, medailonek).
Dílna se skládá ze tří aktivit, které na sebe navazují a tvoří provázaný celek. Jednotlivé aktivity se člení na úkoly. Níže uvedený přehled aktivit a úkolů slouží k orientaci ve struktuře Dílny. Zadání k jednotlivým aktivitám a úkolům je podrobně rozvedeno v dílčích aktivitách.
Aktivita 1. 1. – Mapa nenormálností
Žákyně a žáci se zamýšlí nad tím, co je a není (pro jednotlivé z nich) normální. Od svého osobního pohledu se posouvají k tématu společenských norem, práv a svobod a jejich porušování ve světě. Ačkoliv tato práce není nutnou podmínkou pro to, aby následně, v rámci druhé aktivity, vytvořili angažovaný plakát, aktivita slouží jako důležité „naladění se“ na téma, umožňuje jeho konceptualizaci a je příležitostí propojit s tímto tématem znalosti nabyté z jiných předmětů i osobní zkušenost jednotlivců ve třídě.
cca 90 minut
Úkol 1. 1. 1. – Co je normální/nenormální?
20 min
ve skupině
Zadání pro třídu:
Rozdělte se do dvojic nebo vícečlenných skupin. Podívejte se na obrázky na stole. K papírkům „normální” a „nenormální” přiřazujte jednotlivé obrázky. O svých rozhodnutích diskutujte.
Instrukce pro vyučující:
Třídu rozdělte do dvojic nebo vícečlenných skupin. Pro každou dvojici/skupinu vytiskněte obrázky uvedené v Příloze 2 Obrázky normální/nenormální a rozstříhané papírky z Přílohy 3 Papírky „normální” a „nenormální”, ke kterým budou obrázky přiřazovat. Nechejte je o svých názorech diskutovat. Po přiřazení obrázků žákyně a žáky doveďte ke zjištění, že je často bráno jako norma něco, co je dovolené zákonem, normami dané společnosti a zvyky. Často je také považováno za něco „nenormálního” to, co porušuje lidská práva.
Můžete také položit otázku, jestli by stejné rozdělení platilo i v minulosti.
Úkol 1. 1. 2. – Porušovaná práva a svobody (brainstorming)
15 min
ve skupině
- flipchart/tabule, fixy
Zadání pro třídu:
Společně vymyslete co nejvíce práv a svobod, které jsou nebo byly někde porušovány.
Instrukce pro vyučující:
Nechte nejprve žákyně a žáky pracovat samostatně písemně zhruba 3–5 minut, pak je vyzvěte ke společnému sdílení. Postupně za sebou nahlas sdělí ostatním jedno heslo, pak ho napíšou na tabuli. Abyste neztráceli čas, tak jich může zapisovat víc najednou. V této fázi nic nehodnoťte a netřiďte. Nesnažte se hesla příliš zobecňovat, někteří jedinci pak nemusí v obecném hesle najít svou původní myšlenku. Vrzání židlí a přesun žákyň a žáků k tabuli by se neměl zvrhnout v chaos, aby se hesla neopakovala a všichni o nich měli přehled.
Jestliže žákyně a žáci nedokážou vytvořit seznam porušovaných práv a svobod, vyzvěte je, aby si vzpomněli na obrázky z prvního úkolu. Dále jim pomáhejte otázkami typu:
❚ Napadá vás, co je v jiných zemích zakázáno (od Asie přes Afriku až po Ameriku)?
❚ Jsou některé věci pro věřící nepřijatelné z důvodů náboženství (snažte se představit
si různá náboženství)?
❚ Vraťme se do historie – co bylo dříve zakázáno (socialismus, protektorát, Rakousko-Uhersko,
feudalismus, ...)?
❚ Představte si různá státní uspořádání a politické systémy, co je kde dovoleno a zakázáno
(parlamentní demokracie, diktatura, absolutismus, feudalismus, císařství)?
❚ Měli muži, ženy, děti, chudí lidé nebo zajatci vždy stejná práva jako mají dnes?
Úkol 1. 1. 3. – Lidská práva
20–30 min
v menších skupinách
- flipchart/tabule, papíry, tužky, vytištěná Všeobecná deklarace lidských práv – Příloha 4 Lidská práva s obrázky
- (Přílohy najdete v kompletní metodice.)
Zadání pro třídu:
Rozdělte se do menších skupin po 4–5 členech. Podívejte se na tabuli na porušovaná práva a svobody, které jste vymysleli v předchozí aktivitě. Pokuste se je přiřadit k určitému článku Všeobecné deklarace lidských práv.
❚ Přidali byste do Všeobecné deklarace lidských práv něco dalšího? Nebo máte pocit, že obsahuje vše?
Instrukce pro vyučující:
Pro aktivitu je důležité, abyste každé skupině poskytli Všeobecnou deklaraci lidských práv. Můžete jim vytisknout pouze textovou podobu, nebo vydání s obrázky (viz Příloha 4 Lidská práva s obrázky) pro lepší vizualizaci.
Úkol 1. 1. 4. – Skupinová diskuse
20 min
v menších skupinách
- tužky, Příloha 5 Diskuse ohledně tolerance
- (Přílohy najdete v kompletní metodice.)
Zadání pro třídu:
Ve skupinkách po 4–5 diskutujte nad následujícími otázkami. Vaším cílem je sdílet osobní názory a postřehy, není důležité najít učebnicové definice. Ke každé otázce krátce poznamenejte výsledek vaší debaty:
Otázky do diskuse:
1. Myslíte, že je těžké, aby se lidé dohodli na tom, co je normální? Vzpomeňte si na obrázky z prvního úkolu, najděte takový, na který máte někteří z vás odlišný názor. Dohodnete se mezi sebou, jak by se k danému problému mělo přistupovat?
2. Kdo určuje, co je ještě normální a co už není?
3. Co je to tolerance?
4. Co se stane, když nebudeme tolerantní?
5. Najděte v historii nebo v současném světě konkrétní příklady, ve kterých nenávist k odlišnosti přerostla v nebezpečný konflikt.
6. Můžeme být někdy příliš tolerantní?
7. Dokážete vysvětlit slova menšina/minorita a většina/majorita?
8. Cítili jste se někdy být součástí menšiny?
Instrukce pro vyučující:
Vytiskněte žákovskému kolektivu otázky (viz Příloha 5 Diskuse ohledně tolerance). Podle potřeby můžete některé otázky vynechat.
Jestliže žákyně a žáci nejsou zvyklí společně diskutovat, je třeba jim pomoct. Smyslem aktivity není najít správnou odpověď, ale společně diskutovat. Během práce možná zjistíte, že v některých oblastech tápou nebo se v názorech rozchází. Po práci v menších skupinkách o otázkách diskutujte s celou třídou. Je-li to pro vás důležité, můžete dbát na to, aby si všichni klíčové poznatky zapsali.
Abyste se na diskusi mohli připravit, níže najdete závěry z proběhlé pilotáže k některým otázkám:
1. Snažte se s žákyněmi a žáky najít opravdu konkrétní příklad, na který mají odlišný názor (časté bývá například vlastnictví zbraní), vyzvěte je, aby se snažili jeden druhého přesvědčit, nebo se pokusili shodnout na kompromisním názoru. Podařilo se jim to?
2. Třída často přichází s tím, že si míru normálnosti určuje jednotlivec sám. To je do jisté míry pravda, měli byste se ovšem dopátrat toho, že určité chování upravuje zákon nebo nepsané kulturní, etické, morální, náboženské, ale také rodinné zvyklosti.
8. Některým jedincům se nedaří najít odpověď. Můžete jim pomoct – dost možná byli někdy v menšině holek proti většině kluků nebo naopak. Případně mohli při cestě do zahraničí zažít nepříjemný pocit související s tím, že byli zrovna národnostní menšinou.
Aktivita 1. 2. – Plakát – Co máme společného?
Žákyně a žáci vytvoří plakát na podporu tolerance. Zkombinují svůj portrét s fotografií osoby, která by měla být na první pohled jiná. Plakát doplní vlastním heslem, které poukáže na společné hodnoty nebo zájmy dvou různých lidí.
45 minut
Úkol 1. 2. 1. – Být aktivní, nebo pasivní?
15 min
individuální
- dataprojektor, Příloha 6 Kampaně
- (Přílohy najdete v kompletní metodice.)
Zadání pro třídu:
Prohlédněte si plakáty různých kampaní, pro které propůjčili svou tvář obyčejní lidé, známé osobnosti, ale i třeba pohádkové nebo fiktivní postavy.
(viz Příloha 6 Kampaně)
Instrukce pro vyučující:
Ukažte žákyním a žákům kampaně z Přílohy 6 Kampaně. Během promítání je připravte na to, že podobnou kampaň následně vytvoří. Můžete jim klást otázky typu:
❚ Víte, co je to kampaň?
❚ Čeho se tyto kampaně týkají?
❚ Podpořili byste některou z těchto kampaní?
❚ Propůjčili byste vy sami svou tvář nějaké smysluplné kampani?
Úkol 1. 2. 2. – Tvorba plakátu (práce v on-line editoru)
30 min
individuální
- on-line editor, fotoaparáty / případně fotoaparát na mobilu, tužky, Příloha 7 Dotazník
- (Přílohy najdete v kompletní metodice.)
Zadání pro třídu:
Vyberte z fotografií v on-line editoru postavu, jejíž obličej připojíte ke svému portrétu. Měl by to být člověk, který se od vás odlišuje, reprezentuje rozdílné sociokulturní zázemí nebo zastává jiné postoje a názory. Díky rozdílu mezi dvěma polovinami obličeje – vaším a portrétem v on-line editoru – vytvoříte kontrast, který upozorní na to, že jste sice rozdílní, ale můžete mít i něco společného. Vyfotografujte se, svou fotografii vložte do on-line editoru a vytvořte svůj vlastní dvojportrét. Postupujte podle níže uvedeného návodu.
Doporučený postup:
1. Vyfotografujte svůj obličej.
Jak se vyfotit? Na fotografii by měla být pouze vaše hlava zepředu, snažte se, aby nebyla nakloněná do strany, dopředu či dozadu. Pro fotografování využijte nejlepší osvětlení, jaké máte k dispozici. Zkontrolujte, zda vám vyhovuje pozadí, na kterém se budete fotografovat. Uvažujte i nad tím, jaký výraz budete na fotografii mít, vás portrét může vyjadřovat nejrůznější emoce, což ponese vždy jiný význam (smutek, radost, neutrální výraz, extrémní grimasa, která může sklouznout v parodii). Nejlépe by měl být váš výraz stejný, jaký má polovina tváře druhého člověka, aby šly obličeje dobře zkombinovat.
2. Fotografii nahrajte do počítače.
3. V on-line editoru svou fotografii zkombinujte s fotografií druhého člověka, kterého jste si vybrali pro svůj plakát.
4. Vyplňte „dotazník“ o druhém člověku (viz Příloha 7 Dotazník). Dotazník slouží k tomu, abyste se mohli zamyslet nad tím, jaká ta druhá osoba asi je, jaké má zájmy a v co věří.
5. Dokončete dvojportrét v on-line editoru. Doplňte dvojportrét heslem (Proč si můžeme být podobní), které vyjádří, co máte společného. Může to být důležitá hodnota, základní lidská potřeba nebo jen zájem o něco z běžného života. Inspirovat se můžete například poslední větou dotazníku.
Instrukce pro vyučující:
Třídě vytiskněte Přílohu 7 Dotazník, která bude sloužit jako inspirace během vytváření hesla (Proč si můžeme být podobní).
Žákyně a žáci mají v naprosté většině mobilní telefony s fotoaparátem. Nejefektivnější varianta, jak si mohou vlastní obličeje vyfotit, je tedy vyfotit se na mobil, poslat si fotku e-mailem a stáhnout ji do on-line editoru na počítači.
Aktivita 1. 3. – Reflexe a zveřejnění výsledků práce
Aktivita slouží jako shrnutí práce v celé Dílně a tematizuje poslední fázi tvůrčího aktu – prezentaci, zveřejnění. Žákyně a žáci jsou postaveni před rozhodnutí zveřejnit/nezveřejnit svůj plakát pro ostatní. Vhodnou otázkou může být, zda by byli ochotní sdílet výsledek práce na svých sociálních sítích. Své rozhodnutí by měli být schopni vysvětlit a obhájit. Nezávisle na tom, zda svou práci zveřejní nebo ne, reflektují celý průběh Dílny a snaží se pojmenovat přínosy procesu pro sebe i pro skupinu jako celek.
45 minut
Úkol 1. 3. 1. – Tolerance a já
15 min
individuální, ve skupině
- tužky, papíry
Zadání pro třídu:
Pracujte metodou volného psaní na téma „Tolerance a já“.
Metoda volného psaní:
1. Pište po celou dobu, co vás k tématu napadá.
2. Pište celými větami.
3. K napsanému textu se nevracejte, neopravujte a nevylepšujte ho.
4. Když nevíte, co psát, pište cokoli, co vás napadá.
(„Teď mě nic nenapadá...“ nebo „Co mám psát dál...?“)
Instrukce pro vyučující:
Volné psaní je brainstormingová metoda kritického myšlení, při které po několik minut celými větami zapisujeme, co nás napadá
k určitému tématu. Napište téma volného psaní na tabuli. Stanovte dobu volného psaní 3–5 minut. Ke konci psaní žákyně a žáky upozorněte, že se blíží konec vymezeného času. Po skončení si všichni mohou své volné psaní přečíst ve dvojicích, popřípadě je můžete vyvěsit ve třídě. Zároveň si mohou ve svých textech podtrhnout důležité pasáže a poté je sdílet se zbytkem třídy.
Úkol 1. 3. 2. – Zveřejnění plakátů (navazuje na aktivitu 1. 2. 2.)
15 min
individuální, ve skupině
- on-line editor, Příloha 8 Diskuse ohledně zveřejnění dvojportrétu, případně tiskárna
- (Přílohy najdete v kompletní metodice.)
Zadání pro třídu:
Rozhodněte se, jak s vaším plakátem naložíte. Můžete ho sdílet s ostatními v galerii vaší třídy, můžete se ale i dohodnout, že své plakáty vytisknete a uspořádáte jejich výstavu ve třídě/škole. Než se však rozhodnete, zamyslete se nad níže uvedenými otázkami a prodiskutujte je.
Otázky na zamyšlení / do diskuse:
❚ Během práce jste pravděpodobně zjistili, že problematika tolerance/netolerance je nejednoznačná z historického i současného hlediska a může tvořit konflikty. Jakým způsobem je podle vás vhodné se k těmto otázkám vyjadřovat?
❚ V případě, že svou práci zveřejníte, jaké mohou být reakce ostatních?
❚ Postavíte-li se na stranu některé menšiny, můžete tím vystavovat i sebe určitým nepříjemnostem (nenávist/nebezpečí/posměch). Dostali jste se někdy do takové situace?
❚ Pokud nechcete plakát zveřejnit, co myslíte, že je důvodem?
Instrukce pro vyučující:
Veškeré zveřejnění plakátů podléhá vašemu schválení. Zveřejnění každého výstupu musíte autorizovat v administraci Mediální dílny. V případě, že z jakéhokoliv důvodu nechcete práci zveřejnit, vysvětlete danému jedinci důvod a pokuste se společně najít způsob, jak plakát upravit, aby bylo možné ho zveřejnit. Zveřejnění plakátů je dobrovolné. Výše uvedené otázky můžete žákyním a žákům vytisknout (Příloha 8 Diskuse ohledně zveřejnění dvojportrétu) a nechat je odpovědět individuálně písemně. Následně o nich můžete společně diskutovat.
Úkol 1. 3. 3. Reflexe výsledků
15 min
ve skupině
- on-line editor, plakáty žákyň a žáků
Zadání pro třídu:
Prohlédněte si plakáty ostatních dostupné v on-line galerii vaší třídy. Následně se zamyslete nad níže uvedenými otázkami.
Otázky do diskuse:
❚ Co vás na práci nejvíce zaujalo a bavilo/nebavilo?
❚ Máte v hlavě ještě nějaké nejasnosti a otazníky?
❚ Byly mezi portréty v on-line editoru některé, se kterými jste nechtěli svůj
obličej kombinovat? Proč?
❚ Změnil se váš názor na problematiku menšin?
❚ Máte potřebu si ještě některá témata doplnit?
❚ Máte chuť se tématem dál zabývat?
❚ Jaký hlavní poznatek nebo pocit/dojem si z práce odnášíte?
Instrukce pro vyučující:
Reflexe by měla směřovat nejen k výsledkům, ale celému průběhu práce v Dílně. Žákyně a žáci se pokusí pojmenovat si pro sebe přínos Dílny, zda se dozvěděli nové věci, zda jim práce pomohla na téma nahlédnout z jiné perspektivy a přehodnotit vlastní názory. Zda se zároveň dozvěděli něco nového o sobě a ostatních. Je důležité, aby se všichni pokusili popsat posun, který v nich díky práci nastal (i potvrzení vlastních názorů je posun). Kromě obsahu se věnujte i formám a metodám práce.